الأقباط في القدس




الأقباط في القدس




تعزية الأقباط في القدس بسبب عملية ارهابية في مصر في كنيسة بالاسكندرية



بطرس غالي




القديس العظيم يوحنا الحبيب


القديس يوحنا الحبيب
كل سنة وانت طيب يا حبيب القدوس ايها المختار الطوباوى الانجيلى اللاهوتى والنسر المحلق فى سماء اللاهوتيات العظيم فى الرسل والقديسين القديس العظيم يوحنا الحبيب
هو ابن زبدي، وشقيق الرسول يعقوب الكبير... هو التلميذ الذي كان يسوع يحبه (يو 19: 26).
وهو الذي اتكأ علي صدره في العشاء الاخير هو الرسول الذي جمع في شخصه بين حب البتولية والعظمة الحقيقية، والبساطة القلبية، مع المحبة الفائقة العجيبة. هو الذي انفرد من بين التلاميذ في سيره بدون خوف وراء المخلص في الوقت العصيب الذي تركه الجميع وانفضوا من حوله...
كان هو واسطة إدخال بطرس حيث حكم الرب يسوع نظرا لانه كان معروفا عند رئيس الكهنة ( يو 18: 15، 16) وهو الوحيد الذي رافق الرب إلى الصلب فسلمه امه العذراء مريم. ومن تلك الساعة عاشت معه.
( يو 19: 25- 27).... كان ابوه زبدي يحترف مهنه الصيد، ويبدو انه كان في سعه من العيش، ويغلب الظن ان اسرة يوحنا الإنجيلي كانت تقيم في بيت صيدا. يبدو انه تتلمذ بعض الوقت ليوحنا المعمدان وكان يتردد عليه (يو1: 35 – 42) دعاه السيد المسيح للتلمذه مع اخيه يعقوب فتبعه – وقيل – بناء عن رواية القديس جيروم – ان يوحنا في ذلك الوقت كان في الخامسة والعشرين... كانت امه واحدة من النسوة القديسات اللواتي تبعن وكن يخدمنه (مت 27: 55، مر 10: 40 – 41) كان يوحنا واحداً من التلاميذ المقربين من الرب يسوع مع يعقوب اخيه وبطرس. كان هو مع اندرواس اول من تبعه في بشارته (يو 1: 40) واخر من ترك عشية الامه من بعد موته... هو الذي سجل لنا خطاب الرب يسوع الرائع عن الافخارستيا (يو 6) وهو الذي انفرد بين الانجليين بذكر لقاء الرب مع السامرية (يو 4) وموقفه مع المرأة الزانية التي امسكت في ذات الفعل (يو8) وشفاء المولود اعمي (يو 9) وإقامة اليعازر من الموت (يو 11) وصلاته الواداعية (يو 17).
ويوحنا هو واحد من التلاميذ الثلاثة الذين صحبوه في إقامة ابنه يايروس من الموت وفي حادث التجلي وفي جثيماني ليلة الامه. وبكر مع بطرس وذهب إلى قبر المخلص فجرا احد القيامته وكان حماسه وحبه ظاهرين. حتي انه سبق بطرس ووصل اولاً إلى القبر وهو الوحيد بين التلاميذ الذي استطاع ان يتعرف علي ارب يسوع عندما اظهر ذاته علي بحر طبرية عقب قيامته. وقال لبطرس هو الرب (يو 21: 7) والقديس يوحنا لم يكن كما يتصوره البعض شاباً رقيقياً خجولاً بل كان له وضع بارز في الكنيسة الأولي نقرأ عنه في الاصحاحات الأولي من سفر الأعمال ونراه جنبا إلى جنب مع بطرس اكبر الرسل سنا نراهما متلازمين في معجزة شفاء المقعد عند باب الهيكل (اع 3) وأمام محكمة اليهود العليا السنهدرين يشهد المسيح (اع 4) وفي السامرية يضعان ايديهما علي اهلها ليقبلا الروح القدس (اع 8) يبدو ان خدمته الكارزية في الفترة الاولي من تاسيس الكنيسة كانت في اورشليم والمناطق القريبة منها. (انظر المزيد عن هذا الموضوع هنا في موقع الأنبا تكلا في أقسام المقالات والكتب الأخرى). فالتقاليد القديمة كلها توضحبقائه في اورشليم حتي نياحه العذراء مريم وبعدها انطلق إلى اسيا ومدنها الشهيرة وجعل إقامته في مدينة افسس العظيمة متابعا ومكملاً عمل بولس وابولس الكرازي في اسيا الصغري (اع 18: 24 – 28، 19 : 1- 12)...واخذ يشرف من تلك العاصمة الشهيرة علي بلاد اسيا الصغري ومدنها المعروفه وقت ذاك من امثال ساردس وفلادلفيا واللاذقية وازمير وبرغاميس وثياتيرا وغيرها، وهي البلاد التي وردت اشارات عنها في سفر الرؤيا.
وبسبب نشاطه الكرازي قبض عليه في حكم الامبراطور دومتيان (81: 76) وارسل مقيداً إلى روما، وهناك القي في خلقين (مرجل) زيت مغلي. فلم يؤثر عليه بل خرج منه اكثر نضره، مما اثار ثائرة الامبراطور فأمر بنفيه الي جزيرة بطمس، ومكث بها حوالي سنه ونصف كتب اثناءها رؤيا حوالي سنه 95. ثم افرج عنه بعد موت دومتيان وعاد إلى افسس ليمارس نشاطه التبشيري...وكل التقاليد القديمة تؤيد بالاجماع نفي يوحنا إلى جزيرة بطمس في ذلك التاريخ وكتابته رؤياه هناك....ومن الاباء الذين شهدوا بذلك ايريناوس واكلمنضيس السكندري وارجينوس وترتليانوس. وغيرهم من الالقاب اللاصقة بيوحنا. لقب (الحبيب) فقد ذكر عن نفسه انه كان التلميذ الذي يحبه يسوع.. وقد ظل يوحنا رسول المحبة في كرازته ووعظ ورسائله وإنجيله.. مصدر المقال موقع الأنبا تكلاهيمانوت.
وكتابته كلها مفعمة بهذه الروح.... روي عنه انه لما شاخ ولم يعد قادرا علي الوعظ، كان يحمل إلى الكنيسة ويقف بين المؤمنين مرددا العبارة "يا اولادي حبوا بعضكم بعضا " فلما سأموا تكرار نفس العبارة تساءلوا لماذا يعيد هذه الكلمات ويكررها فكان جوابه لانها هي وصية الرب وهي وحدها كافية لخلاصنا لو اتممناها... ومن القصص التي تروي عن حبه الشديد لخلاص الخطاه، تلك القصة التي تروي انه قاد احد الشبان إلى الايمان وسلمه الي اسقف المكان كوديعه واوصاه به كثيرا. لكن ذلك ما لبث ان عاد إلى سيرته الاولي وصار رئيسا لعصابه قطاع الطرق..
وعاد يوحنا بعد مده إلى الاسقف وسأله، عن والوديعة واستخبره عن ذلك الشاب... تنهد الاسقف وقال (لقد مات)...... ولما استفسر عن كيفية موته روي له خبر ارتداده...... حزن يوحنا واستحضر دابه ركبها علي الرغم من كبر سنه، واخذ يجوب الجبل الذي قيل ان هذا الشاب كان يكمن فيه... وامسكه اللصوص وقادوه إلى زعيمهم، الذي لم يكن سوي ذلك الشاب.......
تعرفه عليه الشاب، وللحال فر من وجهه واسرع يوحنا خلفه وهو يناشده ان يقف ويسمع له رحمه بشيخوخته.. فوقف الشاب وجاء وسجد بين يديه، فاقامه ووعظه فتاب عن إثمه ورجع إلى الله..... لكن الي الرغم من محبته الشديدة للخطاه، ويظهر هذا الامر واضحا في كتاباته المليئة بالتحذير من الهراطقة...... يذكر معلمنا بولس هذا الرسول علي انه احدا اعمدة الكنيسة الاولي، وانه من رسل الختان (غل 2: 9)..... ويذكر بوليكراتس اسقف افسس اواخر القرن الثاني ان يوحنا كان يضع علي جبهته صفيحه من الذهب كالتي كان يحملها رئيس احبار اليهود، ليدل بذلك علي ان الكهنوت قد انتقل من الهيكل القديم الي الكنيسة..... لكن مع ذلك، نستدل من مواقفه وكتاباته انه كان معتدلا وغير متطرف..... وبعد ان دون لنا هذا الرسول انجيلا ورؤيا وثلاث رسائل تحمل اسمه، رقد في الرب في شيخوخه وقورة حوالي سنه 100

تأمل لقداسة البابا شنودة الثالث عن قيمة الله في حياتي


كلمة الأنبا موسي في جناز 4 شهداء الأسكندرية يوم 3-1-2011


كلمة الأنبا موسي في جناز 4 شهداء الأسكندرية يوم 3-1-2011 - المجموعة الثانية التي سلمت أجسادهم بعد التحقيقات


تأمل لقداسة البابا شنودة الثالث عن قيمة الله في حياتي


حتى الموت



Share

معزية جدا

قوة الكنيسة القبطية في شهدائها وﺇيمانها


كيف تعيش ؟ ولمن تعيش ؟!


كيف تعيش ؟ ولمن تعيش ؟!  
 ImageShack, share photos, pictures, free image hosting, free video hosting, image hosting, video hosting, photo image hosting site, video hosting site
كيف نعيش ؟! " ( رو 6 : 2 )

+ يقول أحد الخدام المباركين ، أنه سأل كثير من الناس ( مصريين وأجانب ) ، نفس هذا السؤال : " إنت عايش ليه ؟ " ( Why do you live ? )  

+ وكانت الإجابة ، أن البعض قال : " أهى حياة ، وآخرتها الموت " ، والبعض الآخر قال : " ربنا خلقنا ليعذبنا فى الدنيا والآخرة " ، وآخرين قالوا : " ربنا خلقنا لنتمتع بلذات الدنيا ، ثم نموت كالحيوان " !! . فلا فرق بين الإنسان والحيوان فى خاتمة حياتهم فى نظرهم !!!! .

+ بالطبع إجابات غريبة وعجيبة ، وتكشف عن جهل الكثيرين ، عن الله وغايته من خلق الإنسان ، وعن رسالتهم وهدفهم فى الحياة ، وأيضاً علاقتهم بالله .

+ لقد خلقنا الله لنتمتع معه بحياة أبدية سعيدة ، وهى تبدأ من هنا ، فحياتنا على الأرض ترسم بدقة صورة واضحة لحياتنا فى السماء ( فمصيرنا الأبدى يتحدد بناء على كيف كانت حياتنا على الأرض ) ، وبعد عدد قليل من السنين أو الشهور أو الأيام ، يرحل الصالح لعالم المجد الأبدى ، أما الشرير فله طريق آخر ، صعب جداً !! .

+ ولقد أقر رجال الأيمان الحكماء ، أنهم " غرباء " ( عب 11 : 13 ) وأن أيامهم المحدودة جداً فى الدنيا ، سيتوقف عليها مصيرهم الأبدى المُبهج ، أو التعيس !!

+ " فاستعد للقاء إلهك " ( عا 4 : 12 ) ، واسرع للإلتصاق بالرب ، والتوبة واستخدم كل وسائط نعمته ، فتجد الراحة فى الأبدية ، وتخف عنك مشاكل كثيرة جداً فى الدنيا . فهل تقبل وتفعل ؟! .

·      هوذا الآن وقت مقبول ، هوذا الآن يوم خلاص " ( 2 كو 6 : 2 ) .
·      اليوم إن سمعتم صوته ، فلا تقسوا قلوبكم " ( مز 95 : 8 ) ، ( عب 4 : 7 )

+ فهل تطيع صوت الله ؟ أم صوت شيطان التأجيل ؟!.

+ ولنأخذ الدرس من معلمنا بولس الرسول ، الذى قال عن نفسه "
·      أيها الأخوة : إنى - بكل ضمير صالح - قد عشت لله " ( أع 3 : 1 ) ، فهل نعيش بضمير نقى لله طول الحياة ؟!

+ وقال المثل الفرنسى : " هناك من يعيش ليأكل ، ومن يأكل ليعيش " فاسأل نفسك : من أى نوع تكون ؟!

+ ودعانا القديس بولس لعدم الانشغال بالماديات أكثر من اللازم ( 1 كو 7 : 29 – 31 ) وأكد أن الذين يعيشون على حسب هوى الجسد ، لايستطيعون أن يرضوا الله ( رو 8 : 5 – 8 ) .

·      لأننا إن عشنا فللرب نعيش ، وإن متنا فللرب نموت ، فإن عشنا ، وإن متنا ، فللرب نحن " ( رو 14 : 7 – 8 ) .

+ والمؤمن الحقيقى له " رسالة هامة " فى العالم ، وهى ربح نفسه ، وربح النفوس للمسيح ( بالكلمة ، وبالقدوة ، وبالعمل الصالح ) فكم نفساً ربحتها هذا العام ( الذى على وشك الإنقضاء ) للمسيح ؟!

·      عيشوا كما يحق للإنجيل " ( فى 1 : 17 ) .
·      عيشوا بالسلام " ( 2 كو 13 : 11 ) .
·      وهى نصيحة الرب لك اليوم .

+ ولتسلك ( يا أخى / يا أختى ) طريق السعادة عن طريق القناعة والطاعة والوداعة ، فتجد الراحة والفرح والسلام ، فى عِشرة الله ، لا سواه .

+ والأن إسأل نفسك : كيف أعيش ؟ ولمن أعيش ؟!

+ وماذا سيكون مصيرى بعد تلك المعيشة المُؤقته ؟! 

أقوى سلاح فى الوجود


أقوى سلاح فى الوجود
البابا شنودة الثالث

انا حابب اتكلم معاكم انهارده عن اهم حاجة ممكن توصلنا الملكوت وهحاول مطولش عليكم عشان متزهقوش
مفيش شك ان أهم حاجة ممكن توصلنا هى الصلاة
ناس كتير لسه لم تدرك قيمتها ولم تتذوق حلاوتها
الصلاة دى ببساطة جاية من كلمة صلة يعنى علاقة ، واحنا حتى فى المثل الشعبى عندنا بنقول:
تعرف فلان ؟ ... أه اعرفه
عاشرته ؟ ... لا معشرتوش
يبقى متعرفوش
!
أهى الصلاة بالظبط نفس الموضوع
تعرف ربنا ؟ ... اه طبعا دا انا بينى وبين ربنا عمار كبير
طب بتصلى ؟ بتكلمه ؟؟ ... لا مبصليش
يبقى لسه معرفتش حاجه عن ربنا
الصلاه هى الصلة الوحيدة اللى بتربطنا بربنا . واليوم اللى متصليش فيه يبقى قطعت الصله دى
.
شوف انا عايز انبهك لحاجة مهمة جدا لازم تفضل دايما حافظها فى دماغك
الشيطان ممكن يسيبك تعمل كل الخير اللى فى الدنيا من غير مايعوقك
يسيبك تساعد ده وتزور ده وتخدم فى مجالات كتير
ده ممكن هو اللى يساعدك كمان ويسهلك خدماتك عشان فى الأخر يوقعك فى الكبرياء وساعتها يفصلك تماما عن ربنا
لكن انه يسيبك تقف تصلى دى اللى مش ممكن ينولهالك بسهولة ابدا
دى الحاجة الوحيدة اللى لازم يحاربك فيها بكل قوته عشان دى الحاجة الوحيدة اللى بتحرقه وتهزمه
الصلاة هى الحاجة الوحيدة اللى تخليك فى علاقة مع ربنا
الشيطان لو شايفك شغال فى خدمات واعمال صالحة كتير ومش بتصلى . يبقى ولا هيعبرك ولا هيضايقك لأنه كده هو ضمن انك تبعه ومنفصل عن الله خلاص
عايز بقى تعرف ليه الصلاة دى اقوى سلاح فى الوجود ؟؟
تأمل معايا كده فى حاجة بسيطة وجاوبنى ... أزاى جبل المقطم يتنقل من مكانه 3 كم ؟؟
لو جبت كل جرارات وأوناش العالم كله يقدروا يحركوه 1 سم بس ؟؟؟ طبعا مستحيل
.
لكن الصلاة قدرت مش تحركه 1 سم لكن 3 كم
هل كل دكاتره العالم بكل تخصصاتهم يقدروا يحيوا انسان خلاص مات ؟؟؟ طبعا مستحيل
لكن الصلاة قدرت تقيم الأموات وسير قديسينا مليانة بكده
زى الأنبا بيصاريون ، هو انسان عادى زيك وزيى لكنه عرف قيمة الصلاة واختبرها فى حياته وبجمله واحدة منه وقف حركة الكون كله ودوران الكواكب والشمس عشان كان فى الصحراء مع تلاميذه ،
والشمس كانت هتغرب عليهم قبل ما يوصلوا مكانهم ولو كانت الشمس غربت كان ممكن يتوهوا فى الصحراء فصلى إلى الله فى جملة واحدة والله وقفلوا حركة الكون كله عشان خاطره . شفت عظمة الصلاة اللى بتخليك تفتح السما بكلمة منك
!!!
عرفت ليه الصلاة اقوى سلاح فى الوجود ؟؟ عشان ببساطة حطمت كلمة " مستحيل
"
عايز بعد كل ده انه يكون فى ايدك السلاح العملاق اللى اسمه الصلاة وتفضل لسه كسلان ومتستخدمهوش ؟؟ تبقى مش زكى ولا حكيم كمان
اذا كنت لسه من الناس اللى هما مجربوش يصلوا قبل كده. لازم تبدأ من انهاردة
والموضوع سهل وبسيط وخده بالتدريج
أكتفى بصلاة أبانا الذى فى السموات اول ما تصحى من نومك وقبل ما تنام ، صدقنى دى مهمة قوى عند ربنا . عارف ليه ؟
لأن انت كنت نايم فى سريرك مرتاح ومتغطى ببطانية . لكن فى غيرك كان نايم فى المستشفى وفى غيرك كان بايت فى قسم شرطة طول الليلة دى وفى غيرك اللى كان بايت فى شقة مشبوهة
وبيعمل خطية وفى غيرك اللى كان نايم بيتألم من وجع طول الليل ومقدرش ينام اصلا وبرده فى غيرك اللى نام ومقمش
يبقى ربنا اللى حفظك من كل الشرور دى ميستاهلش كلمة شكر اول ماتصحى
ميستهلش منك كلمة صباح الخير ياربى يا حبيبى وتصلى ابانا الذى فى السموات
.
انت كمان هتحس بالبركة طول يومك لما تبدأه بربنا وبالصلاة حتى لو كانت قصيرة
كمان مهمة "ابانا الذى" قبل ما تنام . لأنك لازم تشكره انه كان معاك طول اليوم وحفظك من شرور كتير ووصلك فى اخر اليوم لحد سريرك عشان تنام ،
وكمان برده مهم انك تنهى يومك بربنا والكلام معاه زى ما بدأت معاه . لأنه هو البداية والنهاية
.
وحتى لو بعد الشر نمت ومقمتش يبقى اخر حاجة طلعت من قلبك وفمك هى صلاة وكلام الله
عشان كده الصلاة قبل النوم مهمة جدا زى الصلاة أول ما تصحى
وطبعا انا بتكلم ان " ابانا الذى " كبداية ليك لو مكنتش لسه لم تبدأ لكن لازم تنموا فى الصلاة طبعا بس اهم حاجة انك تبدأ ، والنمو ده هيكون مع الوقت طبعا إنشاء الله
دلوقتى هى دى فرصتك عشان تبدا تفتح علاقة مع ربنا. علاقة حقيقية حية
لانه يقول في وقت مقبول سمعتك و في يوم خلاص اعنتك هوذا الان وقت مقبول هوذا الان يوم خلاص ( 2كو 6 : 2 (
من فضلك مضيعش الفرصة من إيدك لأن لو عندك شعور بأنك عايز تبدأ دلوقتى استغل الشعور ده وقوم دلوقتى وكلم ربنا وقوله
اقبلنى يارب إنى ابدأ معاك حياه جديدة الأن هنا على الأرض عشان اقدر اكملها معاك هناك فى الملكوت
.
وزى ما قلتلك ان الصلاة دى هى الصلة اللى بتربط بينك وبين ربنا ، لو فى يوم مصلتش تنقطع الصلة دى
.
ربنا معاكم ويعينكم ويعوضكم فى ملكوته

ابليس مغلوب مغلوب

أحدث الموضوعات

From Coptic Books

إجمالي مرات مشاهدة الصفحة من 10/2010