تذكار ظهور رأس مار مرقس وتكريس كنيسته


 
http://img524.imageshack.us/img524/4008/24602516lj1.jpg
نشأته
هو يوحنا الملقب مرقس الذي تردد اسمه كثيرًا في سفر الأعمال والرسائل. حمل اسمين: يوحنا وهو اسم عبري يعني "يهوه حنان"، ومرقس اسم روماني يعني "مطرقة".
وُلد القديس مرقس في القيروان Cyrene إحدى المدن الخمس الغربية بليبيا، في بلدة تُدعى ابرياتولس، من أبوين يهوديين من سبط لاوي، اسم والده أرسطوبولس، ووالدته مريم امرأة تقية لها اعتبارها بين المسيحيين الأولين في أورشليم.
تعلم اليونانية واللاتينية والعبرية وأتقنها.
إذ هجمت بعض القبائل المتبربرة على أملاكهم تركوا القيروان إلى فلسطين وطنهم الأصلي وسكنوا بأورشليم. نشأ في أسرة متدينة كانت من أقدم الأسر إيمانًا بالمسيحية وخدمة لها.
علاقته بالسيد المسيح
تمتع مع والدته مريم بالسيد المسيح، فقد كانت من النساء اللواتي خدمن السيد من أموالهن، كما كان لكثير من أفراد الأسرة صلة بالسيد المسيح. كان مرقس يمت بصلة القرابة للرسل بطرس إذ كان والده ابن عم زوجة القديس بطرس الرسول أو ابن عمتها. ويمت بصلة قرابة لبرنابا الرسول بكونه ابن أخته (كو 4: 10)، أو ابن عمه، وأيضًا بتوما.
فتحت أمه بيتها ليأكل الفصح مع تلاميذه في العلية، فصار من البيوت الشهيرة في تاريخ المسيحية المبكر. وهناك غسل رب المجد أقدام التلاميذ، وسلمهم سرّ الإفخارستيا، فصارت أول كنيسة مسيحية في العالم دشنها السيد بنفسه بحلوله فيها وممارسته سرّ الإفخارستيا. وفي نفس العُلية كان يجتمع التلاميذ بعد القيامة وفيها حلّ الروح القدس على التلاميذ (أع 2: 1-4)، وفيها كانوا يجتمعون. وعلى هذا فقد كان بيت مرقس هو أول كنيسة مسيحية في العالم اجتمع فيها المسيحيون في زمان الرسل (أع 12: 12).
أما هو فرأى السيد المسيح وجالسه وعاش معه، بل أنه كان من ضمن السبعين رسولاً، لذا لقبته الكنيسة: "ناظر الإله".
كان القديس مرقس أحد السبعين رسولاً الذين اختارهم السيد للخدمة، وقد شهد بذلك العلامة أوريجينوس والقديس أبيفإنيوس.
ويذكر التقليد أن القديس مرقس كان حاضرًا مع السيد في عرس قانا الجليل، وهو الشاب الذي كان حاملاً الجرة عندما التقى به التلميذان ليُعدا الفصح للسيد (مر 14: 13-14؛ لو 22: 11). وهو أيضًا الشاب الذي قيل عنه أنه تبع المخِّلص وكان لابسًا إزارًا على عريه فأمسكوه، فترك الإزار وهرب منهم عريانًا (مر 14: 51-52). هذه القصة التي لم ترد سوى في إنجيل مرقس مما يدل على أنها حدثت معه.
كرازته
بدأ الرسول خدمته مع معلمنا بطرس الرسول في أورشليم واليهودية.
يسجل لنا سفر أعمال الرسل أنه انطلق مع الرسولين بولس وبرنابا في الرحلة التبشيرية الأولى وكرز معهما في إنطاكية وقبرص ثم في آسيا الصغرى. لكنه على ما يظن أُصيب بمرض في برجة بمفيلية فاضطر أن يعود إلى أورشليم ولم يكمل معهما الرحلة. عاد بعدها وتعاون مع بولس في تأسيس بعض كنائس أوروبا وفي مقدمتها كنيسة روما.
إذ بدأ الرسول بولس رحلته التبشيرية الثانية أصر برنابا الرسول أن يأخذ مرقس، أما بولس الرسول فرفض، حتى فارق أحدهما الآخر، فانطلق بولس ومعه سيلا، أما برنابا فأخذ مرقس وكرزا في قبرص (أع 13: 4-5)، وقد ذهب إلى قبرص مرة ثانية بعد مجمع أورشليم (أع 15: 39).
اختفت شخصية القديس مرقس في سفر الاعمال إذ سافر إلى مصر وأسس كنيسة الإسكندرية بعد أن ذهب أولاً إلى موطن ميلاده "المدن الخمس" بليبيا، ومن هناك انطلق إلى الواحات ثم الصعيد ودخل الإسكندرية عام 61م من بابها الشرقي.
دخل مار مرقس مدينة الإسكندرية على الأرجح سنة 60م من الجهة الغربية قادمًا من الخمس مدن. ويروي لنا التاريخ قصة قبول أنيانوس الإيمان المسيحي كأول مصري بالإسكندرية يقبل المسيحية... فقد تهرأ حذاء مار مرقص من كثرة السير، وإذ ذهب به إلى الإسكافي أنيانوس ليصلحه له دخل المخراز في يده فصرخ: "يا الله الواحد"، فشفاه مار مرقس باسم السيد المسيح وبدأ يحدثه عن الإله الواحد، فآمن هو وأهل بيته... وإذ انتشر الإيمان سريعًا بالإسكندرية رسم أنيانوس أسقفًا ومعه ثلاثة كهنة وسبعة شمامسة.
هاج الشعب الوثني فاضطر القديس مرقس أن يترك الإسكندرية ليذهب إلى الخمس مدن الغربية (برقه بليبيا) ومنها إلى روما، حيث كانت له جهود تذكر في أعمال الكرازة عاون بها الرسول بولس، لكنه ما لبث أن عاد إلى مصر ليتابع العمل العظيم الذي بدأه.
عاد إلى الإسكندرية عام 65م ليجد الإيمان المسيحي قد ازدهر فقرر أن يزور المدن الخمس، وعاد ثانية إلى الإسكندرية ليستشهد هناك في منطقة بوكاليا.
وحدث بينما كان الرسول يحتفل برفع القرابين المقدسة يوم عيد الفصح - واتفق ذلك اليوم مع عيد الإله الوثني سيرابيس - أن هجم الوثنيون على الكنيسة التي كان المؤمنون قد أنشأوها عند البحر، في المكان المعروف باسم بوكاليا أي دار البقر. ألقوا القبض على مار مرقس وبدأوا يسحلونه في طرقات المدينة وهم يصيحون: "جرُّوا التنين في دار البقر". ومازالوا على هذا النحو حتى تناثر لحمه وزالت دماؤه، وفي المساء وضعوه في سجن مظلم، وفي منتصف تلك الليل ظهر له السيد المسيح وقواه ووعده بإكليل الجهاد. وفي اليوم التالي أعاد الوثنيون الكرَّة حتى فاضت روحه وأسلمها بيد الرب، في آخر شهر برمودة سنة 68م. وإمعانًا في التنكيل بجسد القديس أضرم الوثنيون نارًا عظيمة ووضعوه عليها بقصد حرقه، لكن أمطارًا غزيرة هطلت فأطفأت النار، ثم أخذ المؤمنون الجسد بإكرام جزيل وكفَّنوه.
وقد سرق بعض التجار البنادقة هذا الجسد سنة 827م وبنوا عليه كنيسة في مدينتهم، أما الرأس فما تزال بالإسكندرية وبُنِيت عليها الكنيسة المرقسية.
تعتقد لبنان أن القديس كرز بها، هذا وقد كرز أيضًا بكولوسي (كو 4: 10)، وقد اتخذته البندقية شفيعًا لها، وأكويلاً من أعمال البندقية.
نختم حديثنا عن كرازته بكلمات الرسول بولس في الرسالة إلى فليمون يذكره الرسول بولس في مقدمة العاملين معه (فل 4: 2)، وفي الرسالة إلى كولوسي يذكره بين القلائل العاملين معه بملكوت الله بينما كان هو أسيرًا مدة أسره الأول في روما. وفي أسره الثاني - بينما كان يستعد لخلع مسكنه - كتب إلى تيموثاوس يطلب إليه إرسال مرقس لأنه نافع له للخدمة (2تي 4: 11).
إنجيله
القديس مرقس هو كاتب الإنجيل الذي يحمل اسمه، وهو واضع القداس المعروف حاليًا باسم القداس الكيرلسي نسبة للقديس كيرلس عمود الدين البطريرك السكندري الرابع والعشرين لأنه كان أول من دوَّنه كتابة وأضاف إليه بعض الصلوات.
إنشاء المدرسة اللاهوتية
للقديس مرقس الرسول الفضل في إنشاء المدرسة اللاهوتية بالإسكندرية، تلك المدرسة التي ذاع صيتها في العالم المسيحي كله شرقًا وغربًا، وأسدت للمسيحية خدمات جليلة بفضل علمائها وفلاسفتها الذين خرَّجتهم.
القديس مارمرقس والأسد
يُرمز للقديس مارمرقس بالأسد، لذلك نجد أهل البندقية وهم يستشفعون به جعلوا الأسد رمزًا لهم، وأقاموا أسدًا مجنحًا في ساحة مارمرقس بمدينتهم. ويعلل البعض هذا الرمز بالآتي:
أولاً: قيل أن القديس مرقس اجتذب والده أرسطوبولس للإيمان المسيحي خلال سيرهما معًا في الطريق إلى الأردن حيث فاجأهما أسد ولبوة، فطلب الأب من ابنه أن يهرب بينما يتقدم هو فينشغل به الوحشان، لكن الابن طمأن الأب وصلى إلى السيد المسيح فانشق الوحشان وماتا، فآمن الأب بالسيد المسيح.
ثانيًا: بدأ القديس مرقس إنجيله بقوله: "صوت صارخ في البرية"... وكأنه صوت أسد يدوي في البرية كملك الحيوانات يهيء الطريق لمجيء الملك الحقيقي ربنا يسوع المسيح. هذا وإذ جاء الإنجيل يُعلن سلطان السيد المسيح لذلك لاق أن يرمز له بالأسد، إذ قيل عن السيد أنه "الأسد الخارج من سبط يهوذا" (رؤ 5: 5).
ثالثًا: يرى القديس أمبروسيوس أن مارمرقس بدأ إنجيله بإعلان سلطان ألوهية السيد المسيح الخادم "بدء إنجيل يسوع المسيح ابن الله" (1: 1)، لذلك بحق يرمز له بالأسد.
القمص تادرس يعقوب ملطي: الإنجيل بحسب مرقس.
الكنيسة في عصر الرسل، صفحة 341
(قاموس آباء الكنيسه وقديسيها)






صور تطييب قداسة البابا شنودة الثالث لرفات القديس العظيم مارمرقس الرسول بالمرقسية



نقره على هذا الشريط لتكبير الصورة


نقره على هذا الشريط لتكبير الصورة


نقره على هذا الشريط لتكبير الصورة


نقره على هذا الشريط لتكبير الصورة


نقره على هذا الشريط لتكبير الصورة


نقره على هذا الشريط لتكبير الصورة


نقره على هذا الشريط لتكبير الصورة


نقره على هذا الشريط لتكبير الصورة


نقره على هذا الشريط لتكبير الصورة




نقره على هذا الشريط لتكبير الصورة




نقره على هذا الشريط لتكبير الصورة




 إبصالية واطس لـ تذكار ظهور رأس مار مرقس وتكريس كنيسته، 30 بابة
تعالوا جميعاً اليوم يا أبناء الأرثوذكسيين لنعيد بابتهاج ونسجد للثالوث
الكل يفرحون معنا من أجل كرامتك العالية ايها الرسول العظيم مرقس ناظر الإله
لأنك أنت بشرتنا بالإنجيل بينبوع الحياة الذي فاض في كل كورة مصر
صدقا وحقا صرت ملجأ يا تلميذ المسيح مرقس الرسول
من أجل عظيم جهادك بددت الأوثان وكل عبادة الشياطين ابطلتها بقوة عظيمة
سبع طغمات الكنيسة يعيدون معنا في هذا اليوم من أجل عيد الانجيلي مرقس الرسول
هوذا الأنبياء معاً والرسل القديسيون يعيدون معنا في هذا اليوم ياكاروز الخلاص
تهللوا بفرح لا ينطق به في السماء وعلى الأرض لأجل تذكارك المر أيها القديس انبا مرقس
هوذا الصفوف الملائكية والشهداء والقديسون يقدمون لك كرامات يا مرقس الرسول
حسن قدومك إلينا ايها الكاروز المنير. الذي اجتذبنا من ابليس إلى معرفة الله الحقيقة
كلمة الله الاب ارسل لنا هذا المصباح المضيء في ارضنا وعرفنا طريق الحق
فلنجتمع يا احبائي أيها الأبناء الأرثوذكسيون لنكرم الشهيد مرقس الرسول
الشاروبيم والسيرافيم والطقوس السمائيون يفرحون معك في السموات يا مرقس ناظر الإله
مبارك أنت يا سيدنا المسيح نجنا من التجارب بشفاعات العذراء ومرقس الرسول
فهوذا السيد الرب قد اختارك بالحقيقة وجعلك مبشراً بانجيله
الواحد من الثالوث اظهرته لنا. الذي هو يسوع المسيح ابن الله الكلمة
افرح وتهلل ايها البار أيها الانجيلي الناطق بالأسرار يا مرقس الرسول
استجب لنا يا مخلصنا وانقذنا من الشياطين من أجل الرسول العظيم مرقس ناظر الإله
نتضرع إليك يا محب البشر اقبل إليك توسلاتنا من أجل ناظر الإله مرقس الرسول
يا ابن الله الحي الأحياء اعنهم والأموات نيحهم من أجل كرامة ابينا مرقس
يا الله الذي خلقنا ثبتنا في الإيمان المستقيم الموضوع في انجيلك بيد أبينا مرقس
السلام لك ايتها العذراء مريم أم يسوع المسيح السلام لأبائنا الرسل ومرقس ناظر الإله.
كل أنفس المسيحيين نيحها في الفردوس من أجل والدة الإله ومرقس الرسول.
يا مخلصنا عبدك الرماد الذي نظم هذه الأحرف اغفر له يا محب البشر. مع سائر المسيحيين.
اذا ما رتلنا الخ.













نقره على هذا الشريط لتكبير الصورة









That's my King - هذا الملك أبي

Pilgrim's Progress - سياحة المسيحي

Sunday is Coming - يوم القيامة قادم

Set me free - أطلقني حرا

ترنيمة كنت فاكر - كليب اليوم الرياضي ( الوصية ) ء

الطريق للسعادة

رسالة حب من أبيك السماوي

أنا بحبك يارب

أحلى يـوم فى حيــاتى



أحلى يوم فى حياتى


لما كنت طفل صُغيَّر .. كان يوم عيد ميلادي بالنسبة لي هو"أحلي يوم" في السنة ! .. حفلة كبيرة وهدايا ! ..  كل ده ليه ! .. لأني شرَّفت العالم بإني اتوَلَدت !
كبرت شوية ... ودَخَلت المدرسة .. وتَخَيَّلت إن "أحلي يوم" في حياتي .. هايكون يوم ما اتفَوَّق في دراستي .. ويختاروني "الطالب المثالي" ! .. وفعلا ً حَصَل ! .. وفِرحت جداً طبعاً ! .. لكن بعد شوية حَسِّيت إن مش هوه ده اللي أنا بادَوَّر عليه ! ...
انتهت دراستي .. وقلت لنفسي : يِمكِن "أحلي يوم" في حياتي .. هايكون يوم ما اشتغل وأكون شخص مستقل ! .. ولا حَد يقوللي : هاحرِمَك من المصروف !.. ولا حَد يقوللي : رايح فين وجاى منين وفعلا ًحَصَل ! .. واشتَغَلت .. لكن في الشُغل شُفت العَجَب ! .. ويا بَخت مَن كان المدير خاله ! .. كله بيقول : ياللا مصلحتي ! .. وشُفت أشخاص معندهاش مانع عشان تِطلَع دَرَجَة .. تِطلعها على حساب  اللي حواليه ! ...
بعدها قلت لنفسي : الحياة من غير الحب .. عاملة زي الصحرا ! .. غالباً "أحلي يوم" في حياتي ... هايكون يوم
 ما أحِب وأتجوز البنت اللى بحبها ! .. أكيد وقتها هامسك نجوم السما بإيدَيّا ! .. وفعلاً حَصَل ! .. حَبِّيت وإتجَوِّزت ... لكن يا خسارة يا حُب ! .. ماكَنش العَشَم ! .. مالقيتش فيك اللي بادوَّر عليه ! ...


قلت لنفسي : الاولاد ! .. أكيد "أحلي يوم" في حياتي .. هايكون يوم ما ربنا يرزقني بطفل ! .. أكيد هو اللي هايعَوَّضني عن أي خسارة ! .. وفعلاً حَصَل ! .. ورَزَقني ربنا بوَلَد يفرِح .. مَا افرَحش إزاي ! .. يا خبر ! ..
 ده هو الغالي ! .. تِعِبت ورَبِّيت وكَبَّرت .. وفي الآخر .. معلش يا بابا ! .. أصل ظروف الحياة شغلاني وبَعدَاني عنك ! ....

قعَدت مع نفسي .. واسترجَعت كل الأحداث اللي مَرِّيت بيها في حياتي .. واستغربت جداً .. لأن مفيهاش حاجة أنا أتمنِّيتها .. ما حَصَلتش عليها ! .. ومع كده .. لا مال ولا جمال شبَّعنِي ! .. ولا حَسَب ولا نَسَب رَوَاني ! ..

في قَرَارِة نَفسي شاعر إني حزين ومش مرتاح ! .. شوية ظروف حلوة .. بترفعني فوق فوق ! .. وشوية ظروف صعبة .. بتنَزِّلني تحت تحت ! .. أنا فعلاً تَعبان !!! ...
-فجأة !  سِمِعت صوت هَمس في ودني بيقول : " تكثُر أوجاعهم الذين أسرعوا وراء اله آخر" مزمور 16: 4.
"لأن شعبي عَمِلَ شَرَّين: تركوني أنا ينبوع المياه الحَيَّة، ليَنقروا لأنفسهم آباراً، آباراً مُشقَّقَة لا تَضبُط ماء "إرميا13:2"
- خُفت ! .. " لأن كلامه كان بسُلطان " لوقا 4: 32 .. وقلت له : إنتَ مين ؟!؟! ...
- " فقال لي : أنا يسوع الذي أنتَ (تَستَهين بوجوده في حياتك) " أعمال الرسل 9: 5..
- سألته بمنتهي السذَاجة : هوه إنت يسوع بتاع يوم "الحَد" الصُبح ؟! .. يسوع اللي في الكنيسة !!! ...
- صِعِبت عليه ! .. وبحَنان ماشفتهوش قبل كده قاللي:
وهوه فيه حاجة تَعباك ومِمَرَّرة حياتك غير إن إنت فاكر إن أنا يسوع بتاع يوم الحَد الصُبح بَس !!! ..

لأ يا حبيبي .. أنا يسوع بتاع الاتنين والتلات وكل يوم ! .. أنا يسوع بتاع العُمر كله ! ...
- ارتَحت له ! .. وقررت أفَضفَض له ع اللي في قلبي .. قلت له : أنا تَعبان ! .. كل ما أتمني حاجة .. بافضَل وَرَاها لغاية ما أحصُل عليها .. ولما باطولها .. باشعر إني مِسِكت الهوا بإيديَّا ! .. مش لاقي حاجة تِشبَّعني ! .. مش لاقي حاجة ترويني ! .. " كل الأنهار تَجرِي إلى البحر ، والبحر ليسَ بِمَلآن " جامعة7:1 ..
- " فقال يسوع : أنا هو خُبز الحياة .. مَن يُقبل إليَّ فلا يجوع ، ومَن يُؤمن بي فلا يعطش أبداً " يوحنا 6: 35..
عشان كده ما تِستَغرَبش إنك جَعان وعطشان ! ...
إنت سيبتِني وجِريت ورا آبار ناشفة ! .. كنت مُتَخَيِّل إن هي اللي هاتِسعِدَك ! ..
يوم ما ابتديت تِشتَغل .. ما أخَدتِنيش معاك وإنت رايح الشُغل ! ...
يوم ما فكَّرت ترتَبط .. ما أخَدتِش رأيي وإنت بتِختار شريك حياتك ! ..
يوم ما رزقتك بطفل .. ما سألتِنيش تِرَّبي ابنك إزاي ! ..
مشكلتك كانت دايماً إنك فاكر إن أنا يسوع اللي في الكنيسة بَس ! ..
صَدَّق إني كِتيـر حَبِّيتك .. صَدَّق إني عشانك جيت
صَدَّق إني أنـا مِستَنِّي .. مهما بِعِدت ومهما جريت
صَدَّق إني راح أنسَى ماضيك
صَدَّق إني راح أسـكن فيـك
ليـه الهَـم يسُودَك .. ليـه بيحنِي عُـودَك
خَلليني أمسِك إيدَك .. ويبقي اليوم يوم عِيدَك
- لما الناس بيسألوني : إيه السِر ورا التغيير ده كله !؟!؟ ..
- اقول لهم : كلمة السر هيَّه : ( يسوع إتوَلَد ! ) ..
- بيقولولي : وإيه الجديد في كده ! ... إنت جِبت إيه مِن عندك !؟! .. ما كلِّنا عارفين إن (يسوع إتوَلَد) !!! ....
- باقول : فعلا ً .. لو الأمر انتهي عند (يسوع إتولد) وبَس .. كنت هافضَل أنا زي ما أنا ! .. لكن كلمة السر هيَّه :
(يسوع إتوَلَد جُوَّايا !) ...
وقِفت قدَّام عينيَّ المقفولة ! .. وقلت لها : إنفتحى يا عينى ! .. قالت لي : إيه كلمة السر ؟ ..
قلت لها : (يسوع إتوَلَد جُوَّايا !) .. فانفَتَحِت في الحال ! ... وقالت لي : ياه ! .. أخيراً هاتِبتِدِي تشوف إيدُه اللي ورا "كل" نجاح في حياتك ! ..
ووقِفت قدَّام وِدانِي المَسدُودة ! .. وقلت لها : إنفتحى يا وداني ! .. قالت لي : إيه كلمة السر ؟ ..  قلت لها : (يسوع إتوَلَد جُوَّايا !) .. فانفَتَحِت في الحال ! .. وقالت لي : ياه ! .. أخيراً هتِبتِدي تِسمَع صوته وهوه مِتعَلَّق ع الصليب .. وبيقول لك : (بَــحِــبَّــك)! ...
ووقِفت قدَّام قلبي المِتحَجَّر .. وقلت له : افتح يا قلبى.. قاللي : إيه كلمة السر ؟ .. قلت له : (يسوع إتوَلَد جُوَّايا !) .. فانفَتَح في الحال ! .. وقال لي : ياه ! .. أخيراً هتِبتِدي تُشعُر بحِنِّيته ! .. أخيراً هاتِبتِدي تِحِس بتعزيَّاته و طَبطَبتُه عليك وإنت بتتألِم !!! ... بَس قلبي بالذات لما إنفَتَح قدَّامي .. شُفت فيه اللي لا يسُر عدو ولا حبيب !!! .. فقلت لـ"قلبي" : يادي المصيبة !!! .. هاعمِل فيك إيه !؟! .. ده إنت هتوَدِّيني على جُهَنَّم حَدف !!! ...
رَد قلبي عليَّ و قاللي : اطَّمِّن ! .. " في ابتِدَاء تَضَرُّعاتك خَرَج الأمر ( مِن عند الرب ) ، وأنا جِئتُ لأخبِرَك لأنك أنت مَحبُوب " دانيال23:9 .. و هتِبقَى مِن طينة غير الطينة ! .. " الكُل قد صَار جَديداً "كو 2  17:5
زمان كنت فاكر إن المعجزة هى إن ظروفي تِتغَيَّر ..
لكن "دلوقتي" اكتشفت إن معجزة المعجزات هى إن أنا اللي أتغيرت!  .. ..  إن" أنا أتولِدت " من جديد..

منقووول






ما هو إهتمامك ، الجسد .. أم الروح ؟




 http://img687.imageshack.us/img687/5052/zmzmbf711bb68f.gif

ما هو إهتمامك ، الجسد .. أم الروح ؟!

" إهتمام الجسد هو موت " ( رو 6:8 )



http://www9.0zz0.com/2009/11/02/08/697893460.jpg



وأما إهتمام الروح هو حيا ة ( أبدية ) وسلام " ( دائم )







+ خلق الله الجسد الآدمى من تراب ( أديم ) الأرض ، ونفخ فيه من روحه نسمة حياة خالدة ، وعند الموت الجسدى ،  " يرجع التراب ( الجسد ) إلى الأرض ، كما كان ، وترجع الروح إلى الله الذى أعطاها " ( جا 12 : 7 ) .



+ هذه الحقيقة التى لا يجب أن ينساها بشر ، وقد يتناساها بعض الناس الغير حكماء ، فيظنون أنهم خالدون فى الأرض . وهو وهم بالطبع ، فالعظام صاروا عظاماً وتراباً !!

وتساوى الملوك مع شعوبهم فى ساعة الموت .



+ ويقوم الإنسان بتربية جسده ويدلله ، ويغذيه ليسمن ويزيد وزنه بلحمه وشحمه ، لكى يستفيد به الدود ، وربما يحدث ذلك وهو حى أيضاً ( أع 12 : 23 ) ، كما حدث لهيردوس .



* " الإنسان الرّمة ، وأبن آدم الدود " ( أى 25 : 6 ) .

* " تنساه الرحم ( الأم ) ويستحلّيه الدود " ( أى 24 : 20 ) .

* " تحتك تفرش الرمة ، وغطاؤك الدود " ( إش 14 : 11 ) .



+ وعندما تخرج الروح ، ترى أمامها الجسد ، الذى تعبت فى تغذيته ، وعملت طويلاً على راحته وهو عفن ونتن ، وهى تتباعد عنه تدريجياً ، وتتحسر على الأيام التى أضاعتها هباءً فى الأهتمام بالجسد الفاسد ، الذى لا ينفع فيه أطيب طيب ، بينما تنبعث الروائح الزكية من أجساد القديسين ، التى صارت جلداً على عظم ، من كثرة الصوم !!



* ولذلك يقول القديس بولس الرسول : " إن الذين هم حسب الجسد ، فبما للجسد يهتمون ، ولكن الذين ( يسلكون ) حسب الروح ، فبما للروح ، لأن إهتمام الجسد هو موت ( هلاك ) ، وأما إهتمام الروح هو حيا ة ( أبدية ) وسلام " ( دائم ) .(رو 8 : 5-6 )



* " لأن إهتمام الجسد ، هو عداوة لله ، والذين هم فى الجسد ( المنشغلين به ) لا يستطيعون أن يرضوا الله ، وأما أنتم فلستم فى الجسد ( حسب رغباته ) ، بل فى ( تصرف ) الروح "



* " وإن كان المسيح فيكم ، فالجسد ميت ، بسبب ( غلبة ) الخطية ، وأما الروح فحياة ( فى القداسة ) بسبب البر " ( رو 8 : 5-10 ) .



+ فما هو وضعك الروحى الأن ؟!

+ وما هو إهتمامك الآن : بالجسد أم بالروح ؟!

+ ولا تنس أبداً مصير الجسد ، والروح إلى الأبد .

 اذكروا من له كل التعب واذكروا ضعفي في صلواتكم

  

 Nahed Roshdy




..لا تيأس..قداسة البابا شنودة الثالث


 
http://img692.imageshack.us/img692/3166/aaaaaaaas.jpg

لا تيأس.....لقداسة البابا شنودة

" استطيع كل شىء فى المسيح الذى يقوينى "
لاتيأس مهما كانت حالتك الروحية ضعيفة ,
فلا تيأس ,لان اليأس حرب من حروب الشيطان, يريد بها ان يضعف معنوياتك . و يبطل جهادك , فتقع فى يديه .
و اذا كنت تيأس من نفسك .
فلا تيأس ابدا من نعمة الله . ان كان عملك لا يوصلك الى التوبة. فان عمل الله من اجلك. يمكن ان يوصلك.
و قد تيأس بسبب انك لا تستطيع ان تقف امام الله. الا اذا اصلحت حالك اولا.

http://www.artikels4u.com/wp-content/uploads/2009/05/depressed.jpg
الافضل ان تقول له :
لست استطيع ان اصلح نفسى و انما انت يارب تصلحنى.
+
لا تيأس ان كنت تشعر انك لا تحب الله و لا تقل :
ما الفائدة من كل اعمالى ان كنت لا احبه!
قل : ان كنت لا احب الله. فانه يحبنى .و بمحبته يمكنه ان يجعلنى ان احبه
+
ان كنت تستخدم الوسائط الروحية. و لا تشعر بصلة حقيقيه مع الله. فلا تيأس
اثبت فى القراءة الروحية حتى ان كانت بلا فهم .و اثبت فى الصلاة و ان كانت بلا حرارة. و فى الاعتراف و ان كان بلا انسحاق. ربما من اجل ثباتك تفتقدك النعمة. و تعطيك الفهم و الحرارة و الانسحاق.
+
مجرد ثباتك فى الوسائط الروحية. يجعل الله فى فكرك و لو بلا توبة . اما ان يئست و ابطلت هذه الوصايا فقد تنحدر الى اسفل و تنسى الله كلية.
حتى لو كنت فى حالة ضعيفة . لا تياس خير لك ان تبقى حيث انت من ان يدفعك الياس الى اسوا
+
بالصلاة تشعر انك لست وحدك انما انت محاط بمعونة الهية و قوات سمائية و قديسون يشفعون فيك .
لذلك تهدا نفسك و تطمئن.
+
لا بد ان تعلم انك فى يد الله وحده و لست فى ايدى الناس و لا فى ايدى التجارب و الاحداث و لا فى ايدى الشياطين.
+
الله ضابط للكل لا ينعس و لا ينام لا تظنه بعيدا فى مشاكلك انه يرقب كل شىء و يعمل لاجلك
.

قداسة البابا شنودة الثالث




شريط فرحانة بالاكاليل للشماس بولس ملاك



امنا الغالية تماف ايرينى
للتحميييييييييل

تماف ايرينى
يوم النياحة شوفنا السما باكية وشمس ضياها غابت والحزن كان على ارضنا والدمعة من عيوننا سالت اه يا امى من الفراق اصعب وداع هاتشوفه عينى ابكى ودمعى فيه اشتياق واقول وداع امى ايرينى



شريط
فرحانة بالاكاليل

للشماس بولس ملاك



شريط,فرحانة,بالاكاليل,نسخة,اصلية,وبروابط,افضل , www.orsozox.com , منتدى ارثوذكس موقع كنيستى  رئيس الملائكة الجليل ميخائيل والشهيد مارجرجس بالبدرشين , شريط فرحانة بالاكاليل نسخة اصلية وبروابط افضل



http://rapidshare. com/files/ 298464393/ farhana.rar

او

http://www.4shared. com/file/ 143978648/ 489d3487/ ___online. html



تمجيد امنا ايرينى لفريق ابو فام
http://rapidshare. com/files/ 15964098. .._____.mp3. html


تمجيد امنا ايرينى اكثر من رائع








كلمات الترنيمة

انا بنتهى من قبل حتى ما ابتدى

يافرحه ليه عماله عنى بتبعدى
مريم يا امي و ام ربى وسيدى
مت وبمثل ان جوايا حياه
يا عدرا انا حزنى وصل اخر مدي
وزاد اوى حملى وهمى
بكتب وبحكيلك يا امى
ودموعى نازله ع الورق ومغرقاه


مريم يا ام النور انا جوايا ايه
وبتقل حملى مشفتش مثيل
قولى ليسوع يرحمنى من حملى التقيل
غرقان فى بحر من التعب عاوز نجاه
مشاكلى ياعدرا دى فوق الاحتمال
وهموم سنينى اتكومت زى الجبال
ما فرحت واتهنيت ولا بيرتاحلى بال
محتاج يا امى تسندينى بلصلاة

 




 

التحميل من هنا
 


 

لاول مرة كليب ترنيمة "انا قلت خلاص " بتصوير امريكى - للشماس أسامة سبيع ... جامد جدااااا

شاهد ولاول مرة .... اول كليب دينى على فيلم اجنبى ... روووووعة



الترنيمة للشماس أسامة سبيع
كلمات والحان رومانى سليمان - توزيع موسيقى محب صلاح




لتحميل الترنيمة اوديو :

http://www.4shared. com/file/ 14147345. ..959/___ __.html



لمشاهدة الكليب :

 









http://www.facebook .com/group. php?gid=10297107 6095



كلمات الترنيمة :



أنا قلت خلاص يامركبى ضاع الأمل

واهو انكسر مجدافى خلاص وإيه العمل

دلوقتى انا فى البحر وحيد والموج عالى بيهدنى

مين ياترى هيمد الإيد وبطوق نجاته يشدنى




وفى وسط صراعى مع الأمواج وصرختى

وانا تايه بين صرخة قلبى وبين دمعت

لمحت عينيا نور من بعيد نور طريقى وسكتى

وسمعت صوت أمل جديد قال انه مصاحب رحلتى




ظهر حبيب رفع إيديه شفت الجروح

وقال ياموجة اسكتى وياحزن روح

بعد ماقلت مافيش نهار ظهر يسوع برحمته

غير طريقى شفت الفنار ومشيت معاه فى سكته



كنا زمان مسيحيين ..... رمزى بشاره
 




ترنيمه جديده حلوه اوووووووى
هتعجبكوا اوى لما تسمعوها

الترنيمه كلمات الشاعر رمزى بشاره
ألحان مينا روزفلت

 




 






 




 

++++++++++++ ++++++

 



 



 




 




 





 



 



 



 



 



 



 



 



 



 



 



 


 




 



 



 


 



 



 



 


 

ترانيم شهر كيهك

 






 


 


 


 


 


 


 


 


 


 







كليب ترنيمة مساكنك محبوبة
من قناة أغابى

http://www.4shared. com/account/ file/...5f/ -_-__-.html

 



كليب ترنيمة خبرنى يا يوحنا
من قناة أغابى

http://www.4shared. com/file/ 11451145. ..___online. html



كليب ترنيمة مش ممكن يرتاح قلبك
من قناة أغابى

http://www.4shared. com/file/ 11472568. ..7dbc/__ __.html


تأمل الحصاد
من قناة أغابى

http://www.4shared. com/file/ 11493121. ../__online. html



لحن إفلوجيمينوس
من قناة أغابى

http://www.4shared. com/file/ 12339856. .._______ __.html
 


 








علي فكرة الشريط دة جامد جدا اسمة عاوز منك هدية لفريق(كلمة الحياة ) بكنيسة العدراء المطرية والترنيمة المشهورة اوي من الشريط هى ترنيمة (بعين متحننة )اللي بتيجي علي قناة اغابي........اكيد سمعتوها وعجبتكم زى علشان كدة جبتلكم الشريط....,,,..... .,
صلوا من اجلى كتير


بعين متحننة
http://www.4shared. com/file/ 71900261. ../__online. html

عايز منك هدية
http://www.4shared. com/file/ 71902042. ..___online. html
 




ألبوم يسوع بيحبك - أبونا موسى

أنا لك يا يسوع

دورت كتير عليك

هنايا لما لقيتنى

هانسى الماضى

خين أو شوت


من بعد ربى انا عائد









 









 












لتحميل الشرايط من لينك واحد
الشريط الاول

بيحبنى - أبونا موسى

إتأخرت عليك يا يسوع
إرحمني شيل عني
أيوه بحبه
ده حبك هو راس مالي
ربنا موجود
تنده عليا
ساعة لما بحس بضيق
فـاكـرك
وسط النهار


للتحميل


بيحبنى - أبونا موسى



الشريط الثانى
يا ابنى حبيبي - أبونا موسى

يابنى حبيبي
أنا ليه سايب
جوة كل قلب
أحبــك
كل حياتى
كم يحلو لى


للتحميل


يا ابنى حبيبي - أبونا موسى





سلام ونعمه

شريط جديييييييييييد البابا بكي لجيمي جرجس


الوجه الاول

http://www.4shared. com/file/ 24339014. ..esuscom_ 0.html

الاجه الثانى

http://www.4shared. com/file/ 24339012. ..esuscom_ 0.html
 

مكتبة التراتيل الكلدانية



 

1- شمد بابا و برونا

2- لاوروما

3- دمشبحنوخ

4- يامشيحا ياستاذي

5- شباح

6- قملي مارن من قورا

7- شوحا لاوا - للميلاد

8- مريم دي مريم

9- هالي لويا

10- خا حوبا خميما

11- مشاركلي بخشوخ

12- كلا بريتا

13- بوت دي

14- كو زبنوتي

15- للواتي

16- ماري بحبوخ

17- لت مخ ديوخ

18- تيلي بخوبا

19- زوماري و شوباحي

20- يا ايشوع جريحا كولوخ

21- عوني يا الاها

22- يالي زوري

23- يامشيحا مريا

24- يالبا ديشوع

25- شلاما الخ يادلا موما

26- مارن مراحم الن

27- لكيبي كلوخون

28- مارن ايشوع ملكا سغيدا

29- مشتاقيون من لبا

30- مريم يمد مخلصانا

31- يالي داورشليم

32- هيو عزيزي

33- يمي لبي مليا حشا رابا

34- كبلي مصلوي بأيتا

35- روخا دقودشا

36- يالي زوري

37- ليلي شريا

38- حنانا دطيبوثي

39- شلاما الوخ يوسب

40- هيو يا كولي مهيمني

41- ياشيفانا طاوا

42- دمزنكر ناقوشا

43- صلاة طقسية- لاخومارا

44- صلاة طقسية- قديشا الاها

45- صلاة طقسية- حي حشي

46- صلاة طقسية- قديش

47- صلاة طقسية- سرابا و نورا

48- صلاة طقسية- كلن بذحلثا و ايقارا

49- مارن ايشوع ملكا سغيدا

50- ايشوع برايي

51- ياماط مريم

52- يما ديشوع مريا

53- او كنانا

54- يابروني ارخشلي بطروخ

55- يامشيحاني

56- أيتا معايط اوشعنا

57- بابن دوشميا بخيانن

58- خوثا دصليوا كبخيا

59- شمو بنوني

60- شوحا لشمد الاهي

61- كلوخن عمي مطربو

62- مالو عمي زماروخن

63- هليلويا قملي مارن

64- هلل هلل هليلويا

65- كود رابا سهدي قديشي

66- يا ايشوع ياشلاما و شيني
67- مريا مارن

68- مريا الاهن

69- هولي ملاخد دشميا

70- شبخو المريا بشميا

71- أو بناي دمعموذيتا

72- مريم مريلن كلن حطيلن

73- برحمي دالاهي

74- ناقوشت شلاما

75- واحبيوي

76- دنيلا مو دنيي

77- يا ايشوع مريا الاها

78- يا الاها مبسملا ارن

79- اخنن بنوني مشيحايي

80- الب البن مارن

81- أمر الي عيتا

82- ايثلن سورا وثوخلانا

83- أو دأيثاو لهركا

84- بغرن ودمن مارن

85- بابن دوشميا قديش بخياني

86- بريخو يوميه

87- هو دنوراني زيعين منيه

88- مارن ايشوع ملكا سغيذا

89- نيرد بابل

90- يا يمن حليثا

91- جموعوا اود دمريا

92- مشبحوا يامهيمني

93- بثلتا صبيثا

94- أورخا دصليوا 1

95- أورخا دصليوا 2

96- عايد أيتا

97- أخني يالخ

98- شلاما الخ مريم

99- شلاما الخ مليثا نعمي

100- شوحا دمريا

101- مشبحو بقالي ملاخي

102- يا أيشوع ماريا

103- يا طوانا

104- يا مشيحايي يالي بريخي

105- أنا ون لخما

106- يمن مريم

107- نويي وملكي

108- شوقلن شكروخلوخ

109- قم ترعا دبيثوخ

110- آلاهيلي مار دكولا

111- إمبيلا كو عالما

112- آلاها آللاهي

113- كروز ماريا يا كياني

114- زمورون قا مريا

115- هاو نوراني زايعين ميني

116- كليثا مريم

117- هيو داويث

118- زاديقي

119- يمي يا بهرت ايني

120- كو اثرن دما جريلي

121- افونن دشميا

122- ايشوع انا كبنوخ

123- بابا مقودشا شموخ

124- بكل يوما

125- رش صليوا

126- صليوا حيا

127- هويلي مشيحا

128- يا مريم نطرد زرعي

129- يا مهيمني بيشوع مشيحا

130- بابا بسيما

131- أيشوع مارانايا

132- مشيحا خايي

133- رابا ايتاثا

134- شلاما شلاما

135- شبحو قالي مالاخي

136- الما بصيخا

137- قدشتا

138- ايشوع مارن هلن شينا

139- مريم يمي يا يمن

140- يا ايشوع حبا ديين

141- لبا ديشوع

142- يا مشيحا

143- ماري قبولا صلواثن

144- هل اد يوما




أحدث الموضوعات

From Coptic Books

إجمالي مرات مشاهدة الصفحة من 10/2010