الحمـــــــــــــــــــــــــار الوفى

انا حمار وفي ، اطيع سبدي واصغي اليه ، انحني له اجلال وابجله ، اسمع الكلام ولا اعترض ، يركب على ظهري ، يذلني ويضرب على قفاي وانا ابتسم ، اذهب الى زريبتي في الليل وانام بين الاقذار ، واستيقظ في الصباح مستعدا للضرب دون اعتراض ، فأنا حمار ، استحمل الاهانة والويل لي لو ابيت ان اطيع ، فعلي ان لا ابالي لو صرخ سيدي وقال ـ هش هش يا جحش يا حمار ، فأنا تعودت على الاهانة ، كما تعود سيدي على شتمي ليل نهار ، احمل الاثقال على ظهري في ايام البرد والحر ، في الجو الممطر والمثلج ، واذا ابيت مصيري وقلت لا ، وضعني سيدي في الزريبة واقفل علي دون اكل ولا ماء ، آكل بقايا من الشعير المعفن ، واغلق فمي وارضى بمصيري ، وما هو مدون ، علي السكوت والطاعة ، رغم ان سيدي ليس افضل مني ، فهو الآخر له اربعة ارجل وذيل ، فهو ايضا حمار
على فكرة يااجماعة الحمار هوة الى بيروى القصة مش انا هههههههههههههه انا كتبتهااا بس

مش فاهم الغرض من القصة، و لا الغرض من شتمية الحمار لسيده.
سامحنى
يمكن أنا كمان بقيت حمار و مش فاهم
شكرا ليك بيشوى على القصه دى .اما حازم المقصود هنا او اللى انا فهمته انى لازم نكون مطيعن للاب ونتضرب ونتهان فى العالم لكن نرضى بفرح سيكون لكم ضيق فى العالم لكن ثقو ها انا قد غلبت العالم. `17`
علشان كده قال الجملة دى فى الآخر؟!

إقتباس
رغم ان سيدي ليس افضل مني ، فهو الآخر له اربعة ارجل وذيل ، فهو ايضا حمار


يمكن لو كانت النهاية غير كده كنت فهمت القصة، لكن بالنهاية دى واضح إن تفسيرك غلط لأنها طاعة مبنية على التذمر.

الحمد لله انا كمان طلعت حماره
سلام ونعمة ليكم :
انا مش عارف كل الاخوه الى بيشوفو القصة بيقول على نفسهم كدا ليه هل دة خطىء فى الحمــــــــار
لا مفيش غلط في الحمار يابيشو..القصة حلوة اوي وخصوصا انها بتتكلم عن الحمار , وياريتني ابقى زي الحمار وزي الي بيعملو


سلام ونعمة ليكم :
على فكرة الحمير دى جميلة او ى اوى .
لان مهما صحبها بيضرب فيها مبتقلش حاجة ...
انتم تعرفو انا رأيت فى أحدى الصحف اليومية أن هم هيستعينو بحماربس بالريموت كنترول


على فكرة
أنا كتبت قصة قبل كده عن الحمار
و إتعملت مسرحية فى كنيسة مار جرجس بالظاهر
و الأطفال و الكبار حبوها قوى
و بصراحة المخرج و المكياج و الديكور خلوا المسرحية تخرج للنور أجمل مما كنت كاتبها بكتير.


Thanks For sharing.

Christine
سلام ونعمة ليكم:
شىء جميل لم القصة تبقى مسرحية .
أكيد كانت جميلة

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

ملحوظة: يمكن لأعضاء المدونة فقط إرسال تعليق.

أحدث الموضوعات

From Coptic Books

إجمالي مرات مشاهدة الصفحة من 10/2010