كما كنت مع موسى اكون معك .

كلمه فى منتهى الروعه قريتها فى كتاب بس قريتها فى وقت احلى وقت الامتحنات كلمه تحسس اى انسان انى ربنا معانه كلمه جميله جدا لو تاملنا فيها .
موسى ربنا كان بيكلمه زى مكان معاه ومهتم بيه هيهتم بيك انتا كمان بس فى حاجه صغيره انى موسى كان هوه كمان مع ربنا لكن احنا مع ربنا ولا مع العالم محتجين اننا نحس انى ربنا موجود محتجين فترات صلاه طويله محتجين نركع امام الاب ربنا عند وعده انه مش هيسيبنا لاخر الايام لكن احنا عايشين بس ميتين بروحنا عايشين صحيح بناكل ونشرب لكن مش بناكل روحنا مش بنشبعها زى جسد نا انا عن نفسى كام مره بقرا فى كتاب الله كم مره بروح الكنيسه بس بنتبه للى بيتقال واركز مع الاباء الكهنه كم مره بتوب توبه نقيه موسى كان بيعمل كد ه علشان كده ربنا كان معاه لكن احنا حبنا ربنا بعنا كل مالنا وتبعناه .
`17`
سلام الرب لكم
انا فى الاول عايزة اقول ان الوضوع ده جميل جدا............
ففى بعضنا ما بيهتمش بقراءة الكتاب المقدس غير فى الازمات اوالامتحانات مثلا او.........
فالمفروض ان احنا نهتم بقراءة الانجيل والصلاة والذهاب للكنيسة
وغيرها من الوصايا .
والرب يكون معنا ويقوينا.




موضوع جميل يا ميرنا وكعادتك طبعا ... انا عندى كلمة فى الموضوع وهى لما اقول انا عايزة ان ربنا يكون معايا يعنى انا باطلب اقامة علاقة معه ومعنى علاقة هى شركة بين طرفين ومشاركة فى الاهتمامات وزى ما باطلب وجود ربنا يسوع معايا هو بيطلب ( يا ابنى اعطنى قلبك )
وفى قانون تقريبا لنتوتن فى الفيزياء ( على ما افتكر لانى كنت ادابى) بيقول لكل فعل رد فعله بمعنى لو انا باحاول اتكلم مع الرب واحاول اقيم معه علاقة واحاول اعيش بكل روحى معاه هل بعد دا كله ممكن ربنا يرفض اقامة العلاقة معايا ؟ بالتأكيد لا والف لا كمان لانه هو اللى قال لذتى فى بنى ادم

باختصار لو عايزة ان ربنا يكون معايا لازم انضف قلبى علشان يقدر يسكن فيه

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

ملحوظة: يمكن لأعضاء المدونة فقط إرسال تعليق.

أحدث الموضوعات

From Coptic Books

إجمالي مرات مشاهدة الصفحة من 10/2010