انت والاخرين

سؤال محدد . ما هي قيمة النفس البشرية في نظرك؟؟
هل تنظر الي كل انسان باعتباره اخا لك في البشريه تحبه ويهمك امره هل تهتم بكل احد كما يهتم الله بكل احد .........
هل تحرص علي مشاعر الناس .... كل الناس.......... وهل تقدر قيمة النفس ...اي نفس ؟؟
هل كل انسان نفسه ثمينة عندك ؟؟ وهل كل انسان تماما كنفسك تحب له ما تحبه لنفسك وتحرص
عليه وعلي مصالحه كما تحرص علي اعز احبائك ما يصيبه يصيبك وما يفرحه يفرحك وما يسيئه
يسيئك؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هذه هي احدي القيم التي يحافظ عليها الانسان الروحي .. اعني تقديره لقيمة النفي البشرية وحرصه الشديد في المحافظه علي مشاعر كل احد ..................
انك يا اخي لو ارتفعت قيمة الانسان في نظرك . لو وجدت نفسك بالضروره تحترم كل انسان
وتحب كل انسان ولاتجرؤ ان تجرح شعور انسان ما . تخاف ان يطالبك الله بدمه في اليوم الاخير
__________________________________
قيمة النفس البشرية تدعوك الي الخدمة والي بذل نفسك من اجل خلاص الاخرين ...
فالذي يؤمن بقيمة النفس الواحده .. يقول مع بولس الرسول من يضعف وانا لا اضعف؟
من يعثر وانا لا التهب... ويتذكر كيف ان السيد الرب ذهب يبحث عن النفس الواحده التي لم
ثضع في زحمة المجموع ولم تفقد قيمتها في وجود التسع والتسعين.......انه يتعب من اجل كل
نفس ..
بصلوات كل من العدرا ام النور وجميع مصاف القديسين والبابا شنودة `17`
سلام ونعمة ليكم :
موضع جميل : بس كان عندي رأى ممكن أقولة .أن كلمة { نفس } كلمة سهل كتابها لأكن مفيش حد يقدر أنو يقضى على نفس أخرى لان الذي يعطى النفس هو ربنا. أنا بصراحة مش بعرف أتخيل أواى اى حد في موضوع الحرب بذات. أنا عن نفسي لو في حرب يارب ا يبعدنا عن الحروب مش ه حارب لان معنا أن إنسان يقضى على نفس مسلة دي أكبر شي مهين للروح. أزى أنا أرهق روح ربنا خلقها لو نظرنا وقلنا أن قتل روح ربنا وضعها على الأرض وأنت إلى بتخرجها دي حاجة صعبااا أوى .
لو كل البشر عرف معنا قيمة النفس بجد محدش ه يموت بعضة بجد ..
في بعض الدول مع عدم ذكر أسماء لان أنا مش بحب السياسة بنلاحظ الجنود بيقتلو الناس أو بيرهقو روح الآخرين أكنهم بيموت كت كوت بظبت مفيش اى اختلاف خالص. فين قيمت النفس عند الناس دىىى .
مش كل الشعوب قيمة النفس عندهم زى بعض ...
إلى يعطى قيمة النفس داخلنا والى بيعرفناا أن قيمة النفس هو الله لان هوة إلى يعطينا محبته لنا ولكل أخوتنا
وكمان الآخرين يعنى حبك للنفس تكون ليك ولغيرك ولكل أو اى بشر أمامك لان دي روح ..
المنتفخ النفس يهيج الخصام والمتكل على الرب يسمن.
{من سفر الأمثال 28:25} `17`

انا ارى اذا احب كل شخص الاخر كنفسه لاختفت المشاكل بشكل نهائى لان معظم مشاكل العالم تلخص فى الانانيه الشديده التى يتميز بها العالم
صدقني يابيشو كلامك تمام..قتل النفس مش حاجة سهلة خالص, ودة طبعا مش من ثمار الروح القدس.

يارب ارحمنا `17`

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

ملحوظة: يمكن لأعضاء المدونة فقط إرسال تعليق.

أحدث الموضوعات

From Coptic Books

إجمالي مرات مشاهدة الصفحة من 10/2010