سوسو تريد مساعدة ربنا

ماما نادت على سوسو .
تعالى ياسوسو.. حاضر ياماما
تعالى ياسوسو كفاية لعبفى الشمس حاضر ياماما انا جاية بسرعة كانت سوسوفى الحديقة خارج المنزل تسير وسط الزهورتزقيها بالماء وتنظف حولها من الحشائش غربية لكى تنموا وتكبر.وكان بيدهاوردة صغيرة تنظر اليها فى حزن شديد .وعندما سمعت صوت ماما رجعت بسرعة وفى يدها الوردة .ماما كانت تقف من بعيد ترى سوسو وهى قادمة من بعيد وبيدها الوردة وعندما اقتربت سوسو من ماما أسرعت اليها والقت بنفسها بين يديها والدموع فى عينيها.فنظرت اليها ماماوقالت ماللك يا سوسوزعلانة فقالت سوسو :انا كنت بأحاول أن أسعد ربنا وفشلت ...
فقالت ماما:تساعدى ربناازاى ياسوسو؟
قالت :أنا زرعت الوردة الصغيرة دى ولما كبرت شوية وقربت تفتح مسكتها بيدى انقطعت من غصنها قبل أن أفرق أوراقها وفشلت فى مساعدة ربنا .
فأنحت ماما نحو سوسو وهى تضع يدها على خديها لتمسح دموع سوسو وتقول .
لها:عارفة ياسوسو فية أشياء كثيرة جداًربنا وحدة الذى يستطيع عملها هو فقط واحنا نحاول أن نحافظ عليها من غيرما نلمسها حتى ينتهى من صنعها ودى هى المساعده التى تسعد ربنا.
حلوة جداً
بتفكرنى بنفسى و يمكن بكل واحد فينا بيعمل زى سوسو.
نقول لربنا لتكن مشيئتك، و فى نفس الوقت نخطط لربنا إزاى ينفذ مشيئته فى حياتنا. و المركب اللى لها ريسين بتغرق. يبقى لازم ريس واحد لمركب حياتى: يا أنا ... يا ربنا.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

ملحوظة: يمكن لأعضاء المدونة فقط إرسال تعليق.

أحدث الموضوعات

From Coptic Books

إجمالي مرات مشاهدة الصفحة من 10/2010