حوار بينى حيوانات فلك نوح

--------------------------------------------------------------------------------

دار حوار بين الحيوانات اللي هتدخل فلك نوح :



الأسد : أنا ملك الغابة وأقوي الحيوانات كمان ومش بخاف من حد هخاف من الطوفان ؟ طبعاً لأ .. بس نوح حزرنا أن أننا لو مدخلناش الفلك هنموت . أنا هروح أدخل ومش هعتمد علي قوتي دي اللي ممكن تموتني .



الحمار : أنا هدخل الفلك علشان نوح قال اللي مش هيدخل هيموت من الطوفان .. أنا لازم أكون ناصح لو حصل طوفان هنجي منه وانا جوه ولو محصلش يبقي أنا مخسرتش حاجة .



الأرنب : أنا سررررررررريع هفضل ألعب واتنطط لآخر وقت وأول ما أحس أن المطر نازل هجري علي الفلك أخبط وأكيد نوح هيفتحلي .



السلحفاه : أنا يا جماعة بطيئة صحيح ممكن ملحقش نوح قبل ما يفقل باب الفلك والصدفة ممكن تحميني من الطوفان لكن مضمنش ما يمكن أغرق وأموت .. أنا هبذل أقصي جهد علشان ألحق نوح .



الخنزير : أنا عايز أروح الفلك بس نوح قالي مش هينفع تدخل بكيس الزبالة اللي شايله معاك دة بس دة الأكل بتاعي مقدرش أستغني عنه . نوح قالي في أكل جوه نضيف بس أنا مش بحب غير الزباله أعمل أية ؟ .



الفيل : أنا نفسي أروح الفلك قوي بس أنا ضخم قوي والباب أكيد مش علي مقاسي أنا مش هينفع أروح معاكوا وبعدين باقي الحيوانات ممكن تضحك عليّ وأنا داخل وممكن كمان اتعور وأنا داخل. يا خسارة أنا هموت هنا .



الزرافة : أيه باب الفلك القصير دة ؟ دة صغير قوي أنا عمري ما أوطي راسي أبداً ... (أخ) رقبتي اتخبطت في الباب أنا لو وطيت راسي ممكن أدخل بس الحيوانات هتقول عليّ اية ؟ أنا مش ممكن أوطي راسي أبدا .. وبعدين أنا زرافة شيك أدخل الفلك إزاي مع باقي عامة الحيوانات إزاي أتساوي بيهم ؟ ممكن أدخل لو كان ونوح عامل حسابي في مكان فايف ستارز .



الثعبان : يااااااااة كلهم هيروحوا وأنا لأ ؟ .. أنا أشر واحد فيهم وبدفعهم علشان يعملوا الشر أروح معاهم ازاي دة نوح دعا الطيبين بس . يا خسارة أنا هموت في شري هنا لوحدي .



نوح كان واقف وسمع كل الحوار دة ورد علي كل واحد فيهم:



الأسد ملك الغابة !!!! أنت هتنور الفلك وكويس أنك عارف أن قوتك مش هتنفعك وقت الطوفان اتفضل مكانك موجود جوه .



إزيك يا حمار؟؟ غريبة أنك فكرت كدة مع ان الناس بتوصفك بالغباء بالرغم من انك فكرت أحسن منهم علشان في كثير رفض يسمع لكلامي ويدخل الفلك .. أتفضل أدخل .



يا أرنب : أنت صعبان عليّ قوي أنت اتهاونت كثير وافتكرت انك ممكن تعمل كل حاجة نفسك فيها ومع ذلك تدخل الفلك . أنا آسف في أرنب تاني سبقك ودخل . خلاص فرصتك راحت .



أهلا يا سلحفاه : حمد الله علي سلامتك أنا عارف المشوار كان صعب عليكي قوي بس كويس أديكي وصلتي في الميعاد . أتفضلي.



يا خنزير : أنا قلتلك الفلك فيه أكل كويس وانت مش عايز تصدقني أحلي من الزباله بكثير . بس واضح انك مش قادر تستغني عنها مفيش فايدة فيك براحتك .. انت حر .. لكن الفلك مبندخلش فيه زباله .



أزيك يا فيل : مين قالك ان انا مش عامل حسابك وأن الباب علي مقاسك يلا تعالي جرب كدة وانت تعرف ان الباب واسع وعلي مقاسك .. الدعوة عامة يا فيل والكل معمول حسابه وأنا أخترتك انت من بين كل الأفيال يلا روح جرب .



أيه يا زرافة : طول عمرك شيك وبتحبي النضافة في مكان جوه فايف ستارز علشانك انت مخصوص بس في شرط واحد علشان تدخلي لازم توطي راسك علشات تعرفي تدخلي ورقبتك الحلوة دي متتجرحش يلا مش حاجة متعبة أنك تطوي راسك . يلا اتفضلي.



يا ثعبان : الدعوة عامة للجميع الطيبين والأشرار كمان. ووجوة الفلك حياه جديدة يعني ممكن تفتح صفحة جديدة وتنسي كل الشرور بتاعتك دي . صدقني هتنبسط قوي لو جيت معانا ..



الفلك مفتوح صحيح بس هيجي وقت والباب هيتقفل



ربنا مستنيك فاتح زراعة بيرحب بيك .. يلا اتفضل بس متتأخرش ومتخفش .

سلام ونعمة ليكم :
memo ممكن أقول حاجة على الكلام الى انت كتبتة
تحفة بجد
جميلة جداً
مرسى قوى يا بيشو انت و حازم على الردود الجميله ديه و الرب يبارك حياتكم

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

ملحوظة: يمكن لأعضاء المدونة فقط إرسال تعليق.

أحدث الموضوعات

From Coptic Books

إجمالي مرات مشاهدة الصفحة من 10/2010