ياجماعه رجاء حد يرد علي فى سؤالى

انا حاولت كتير اعترف بس ليه شويه مواقف عقدتنى من الاعتراف وقت جيت اعترف ومش بحب ارط كتير ابونا قلى خلصى `14` قلتله شكرا ياابونا ومشيت ومره تانى بقول لاب كاهن عاوزه ضربنى فى نص الكنيسه `14`
انا كنت طلبه من ابونا حل انى اسيبه ضربنى بس شكرا على النصيحه
سلام ونعمة الرب يسوع تكون مع جمعكم
ازيك ياميرنا عاملة اية ؟
ياستى حكيتك غريبة بس انت من حقك انك لو مش مرتاحة مع اب اعترافك تسبية وقدس ابونا مش من حقة انة يرفض ومش موافقة ان مهما كانت الاسباب يكون رياكشنة انة يضربك
بس كونى صريحة مع نفسك لو كان فى سبب ان ابونا سورى يخرج عن شعورة ويعمل كدة اعذرية
وما تخليش الموضوع دة يأثر عليكى وما يخليكيش تعترفى لان الاعتراف مهم جدا
انا ملاحظة حاجة ان فى اباء كاهنة مش بيجيدوا اخد الاعترافات
انا عن نفسى ببقا عايزة اللى يخرج اللى جويا
ولسة النهاردة رايحة اعترف وابونا الحمد للة كاروتنى بسرعة بسرعة انا طبعا عذراة لانة مشغول بس بفكر اخد حل على شان اعترف عند ابونا تانى على شان قدس ابونا على طول مشغول ربنا يعينة
سامحونى على الاطالة وماتخليش الموضوع دة ياثر عليكى ياميرنا
صلوا لاجل ضعفى `17`
كنت أسمع حالاً رداً لقداسة البابا شنودة الثالث لسؤال عن أب الاعتراف، و كان رد قداسته أنه إن لم ترتح مع أب إعترافك فاذهب إلى آخر فهناك أكثر من 400 كاهن فى محافظة القاهرة.

و هذا صحيح .. إن لم يعجبك أب إعترافك أو أسلوبه فعليك بآخر. و أنا أعرف فتاة قد أسلمت بسبب أب إعترافها الذى كان يعاملها بإهمال و لم يكن يجيب عن إستفساراتها الايمانية و العقيدية. فما كان منها - و هى مخطئة طبعاً ولا أبرر خطأها - إلا إنها ذهبت و أشهرت إسلامها. فممن سيطلب الله دمها؟!

ليرحمنا الله من هؤلاء الذين دخلوا على الكهنوت، هذا السر المقدس و أبو كل الأسرار الكنسية، فلقد قال رب المجد فى هؤلاء المندسين على هذا السر العظيم "وكيف يكرزون ان لم يرسلوا؟!" (رو 10 : 15). لو كنا فى عهد ما قبل النعمة (العهد القديم) لكانت إنشقت الأرض و إبتعلت كل من إندس و تسلل إلى تلك الخدمة المملوءة سراً كما إبتعلت قورح بن يصهار بن قهات بن لاوي وداثان وأبيرام ابنا اليآب و أون بن فالت بنو رأوبين (عد 16 : 1) الذين رفعوا بخوراً و قرّبوا لله دون أن يكونوا مختارين منه، و لحرقتهم نار الرب التى حرقت المائتين و خمسين الذين قرّبوا البخور (عد 16 : 35) `17`

ربنا يرحمنا
شكرا ليكم انا فعلا استفدت من ردكم عليا ربنا معاكم `17`
شكرا بطوط شكرا ليكم كلكم حازم وفدفود وكارول فعلا استفدت
لكن بطوط انا اضعف من انى اذكرك فى صلاتى



`17`

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

ملحوظة: يمكن لأعضاء المدونة فقط إرسال تعليق.

أحدث الموضوعات

From Coptic Books

إجمالي مرات مشاهدة الصفحة من 10/2010