سميح والتهويل ورسالة الايميل




سميح والتهويل ورسالة الايميل
==========================

سميح : مساء الخير ياجماعة .. آسف ماعنديش وقت اسمع حتى ردآم
وانتم بتقولوا مساء النور .. النهارده الاجتماع مهم جداً لمناقشة ثمار هذا
الصيف زي ما وصلنا في الايميل بتاع استاذ بهاء أمين خدمة المرحلة.
مايكل : ايوه ياسميح بس الايميل ماآانش واضح خالص لينا آلنا.
مراد : فعلاً ماآنّاش عارفين نقراه .. آأن فيه سطر مش باين
نجيب : انا فعلاً حسيت آده ان فيه مشكله وانا باستلمه .. مش عارف فين
المشكله بالظبط ؟
سميح : مافيش مشاآل ولا حاجه .. الايميل آان واضح وانا طبعته اهو بيقول
نجيب : ماهو ده اللي وصلنا بس …
سميح : انا مش عاوز تقديم اعذار .. الاجتماع ده لحساب المقصرين عن
الخدمه وانا بصفتي مشرف الاجتماع زي ما جه في الايميل انا مش ح ارحم
حد أحس انه مقصر.
مايكل : ايه اللي بتقوله ده يا سميح ؟
سميح : زي ما انت سامع .. جه وقت الحساب …. الاستاذ مراد
مراد : نعم يا سميح
سميح : حضرتك آنت المسئول الاول عن النادي الصيف ده ... تقدر تقول لي
النادي ماآانش شغال آويس ليه ؟
مراد : مين قال آده؟... بنعمة ربنا النادي آان ماشي آويس قوي!
سميح : مين قال آده؟ .. ان آانت مبيعات آانتين النادي ماحصلتش مكسب
خمسين جنيه في اليوم؟!
نجيب : وايه علاقة الكانتين بالموضوع ؟!!
سميح : من فضلك يا أستاذ نجيب لما ييجي دورك جاوب .. ماتستعجلش
بالدفاع عن زميلك لان ماحدش ح يدافع عنك لما ييجي دور حسابك!
مايكل : فيه ايه ياسميح .. انت بتكلمنا آده ليه ؟
مناقشة ثمار الصيف وتجاوزات بعض الخدام
رجاء محبه ضرورة حضور اجتماع الخدام العام وذلك
يوم الاثنين القادم الساعه ٨ تحت اشراف الاستاذ
سميح الخادم المسئول بالاجتماع
صلوا لاجلي ... امين خدمة المرحله الاستاذ بهاء


سميح : هو آده .. انا المسئول عن الحساب زي ما جه في الايميل ..
وعشان تفهموا ايه العلاقه بين الكانتين والنادي .. اللي بيخش النادي
بيشتري من الكانتين ومادام الكانتين مابيجيبش ايراد يبقي مافيش حد
بيخش النادي .. فهمتوا ؟
مراد : ايه الكلام ده ؟! هو ده المقياس؟ ما أنت آنت بتخش النادي بنفسك
وبتشوف الولاد هناك نشكر ربنا!
سميح : مافيش حاجه اسمها آده .. انا ليّ بالورق مش بالشوف .. وأنا
المسئول عن حساب الخدام المقصرين.
مايكل : انت بتهوّلها قوي يا سميح !
سميح : "استاذ سميح" من فضلك .. ماتنساش اني انا المسئول عن
الاجتماع ده زي ما جه في الايميل .. ثم انت نفسك يا استاذ مايكل عندك
اللي مكفّيك .. تقدر تقولي عملت ايه تجاه المسابقات المطلوبه منك في
الخدمه ؟
مايكل : نشكر ربنا الحمد لله انا عملت مسابقات زي ما ….
سميح : بلا مسابقات بلا آلام فارغ .. آانت مسابقات فاشلة .. نصها سهل
يحلوها .. ونصها الثاني صعب قوي ..أنا نفسي ماآنتش KG قوي بتوع ٢
عارف احلها .. أنت حسابك معايا عسير قوي!!
نجيب : ايه ياسميح اللي انت بتقوله ده ؟؟ احنا من امتي بنكلم بعض آده ...
وماتنساش اننا اآبر منك في السن وخدام قبل منك آمان .. ازاي بتكلمنا
آده ؟ عيب .. احنا مفروض اللي يحكمنا قانون المحبه مش آده!
سميح : الكلام ده آان زمان .. دلوقتي قانون المقصرين هو اللي حيطبق
علي المقصرين امثال حضرتك يا استاذ نجيب .. مش آفايه انك تجاوزت
حدودك آام مره السنه دي وقعدت تمسك الترانيم وتقودها مع ان صوتك
وحش ومش بتعرف تنغّم زيي مثلاً ؟
مايكل : ايه اللي بتقوله ده ..؟ ؟ على فكرى احنا بقى اللي فعلا عاوزين نصرح
لك ونقول لك إننا متضايقين قوي من تجاوزاتك في طريقة الكلام معانا من
فترة طويلة وبلّغنا الكلام ده لاستاذ ثروت ولاستاذ بهاء أمين المرحلة عشان
يشوفوا لنا حل في الموضوع ده .. وهما تحققوا من آلامنا والمفروض ان
الاجتماع ده عشان نشوف حل.
سميح : التجاوزات دي انتوا اللي بتعملوها مش انا ... والدليل ان استاذ بهاء
خلاني انا اللي احاسبكم .. مش انتم اللي تحاسبوني يا اساتذه!
ثروت : فيه ايه ياجماعه صوتكم عالي آده ليه ؟
مراد : اهلا يا استاذ ثروت .. سميح عمال يزعق فينا .. ومستمر في تجاوزاته
معانا زي ما قلنا لحضرتك ولأستاذ بهاء ... وبيكلمنا بنفس الطريقه الغريبة
بتاعته ..
ثروت : الكلام ده صحيح ياسميح ؟


سميح : لا طبعاً .. لا طريقه غريبه ولاحاجه يا استاذ ثروت .. هما بس مش
طايقين اني باحاسبهم علي تقصيرهم في الخدمه طول الصيف ده ... مش
قادرين يستوعبوا ان الصحوبيه حاجة وثمار الخدمة حاجة ثانية .. وانا مش ح
ارحم المقصرين بعد آده ... آفايه تجاوزات بقي آفايه!!
ثروت : وانت بتكلمهم ليه يا سميح ؟ يعني بعد اذنك بصفتك ايه ؟
سميح : بصفتي المسئول عن الاجتماع بتاع النهارده!
ثروت : مين قال آده ؟؟
سميح : الايميل بتاع استاذ بهاء.
ثروت : الايميل بتاع استاذ بهاء معايا اهو .. انا طبعته .. هو بعته اول مره لينا
آان فيه مشكلة عنده في الكمبيوتر .. فبعته ليّ مره ثانيه بطريقه واضحة!
مايكل : بيقول ايه الايميل يا استاذ ثروت ؟ يعني مش هو سميح اللي ماسك
الاجتماع؟
ثروت : لا طبعاً الاجتماع ده احد اسبابه سميح نفسه وطريقة آلامه الغريبة
مع الخدام
سميح : ازاي الكلام ده ؟ وريني يا استاذ ثروت الايميل بيقول ايه؟
ثروت : اقراه بنفسك .. انتوا بس ماخدوتش بالكم من السطر الثالث والرابع
سميح : عارف يا استاذ ثروت انا اآتشفت حاجه غريبه قوي
ثروت : اآيد اآتشفت غلطتك ياسميح ؟
سميح : لا .. انا اآتشفت .. ان الايميل الاول آان احسن من الثاني بكثير ..
ولا ايه رأيكم ياجماعه ؟!


الحقيقة ان سميح هيجبلى شلل المعيز
سلام الرب لكم :
قصة جميلة جدا حقيقى وياريت أن محدش يكون زى سميح ولا حتى زى مايكل ونجيب ومراد .
ما هو إيميل الحق بيزعل
والرب معنا

يوجد إيميل أرسله بولس الرسول إلى تلميذه تيموثاوس و قال فيه:
"وبخ إنتهر عظ"
و كثير من الخدام يعكفون على التوبيخ و الانتهار و الوعظ، و لكنهم للأسف يوجد عندهم مشكلة فى جهاز الكمبيوتر فلا يقرأون باقى الإيميل إذ يقول فيه:
"بكل أناة و تعليم"
لذلك يجب على جميع الخدام أن يقوموا بإصلاح الكمبيوتر الخاص بالخدمة و يقرأون الإيميل كاملاً:
"وبخ إنتهر عظ بكل أناة و تعليم" (2تى 4: 2)

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

ملحوظة: يمكن لأعضاء المدونة فقط إرسال تعليق.

أحدث الموضوعات

From Coptic Books

إجمالي مرات مشاهدة الصفحة من 10/2010